Retarder - co to jest i jak działa?
Retarder to nic innego, jak dodatkowy hamulec w samochodach ciężarowych oraz w autobusach, który wspomaga tradycyjny, tarczowy układ hamulcowy. Dzięki niemu łatwiej jest zapanować nad pojazdem - zwłasza w trakcie jazdy w górę oraz w dół. Retarder to często używany zwalniacz, który przez długi czas pozwala jednostajnie hamować, nie zatrzymując przy tym ciężarówki. O tym, jak działa i jakie są jego rodzaje, opowiemy w poniższym tekście.
Retarder to nic innego, jak dodatkowy hamulec w samochodach ciężarowych oraz w autobusach, który wspomaga tradycyjny, tarczowy układ hamulcowy. Dzięki niemu łatwiej jest zapanować nad pojazdem - zwłasza w trakcie jazdy w górę oraz w dół. Retarder to często używany zwalniacz, który przez długi czas pozwala jednostajnie hamować, nie zatrzymując przy tym ciężarówki. O tym, jak działa i jakie są jego rodzaje, opowiemy w poniższym tekście.
Jak działa retarder
40 ton to duża masa - nikt nie ma co do tego wątpliwości. Taką wagę mogą osiągać samochody ciężarowe, dla których retarder jest w takich chwilach czymś niezbędnym. Zatem jak działa retarder i w czym tkwi jego sekret?
Retarder to komponent, który mimo podobnej funkcji działa całkowicie inaczej niż klasyczne hamulce tarczowe lub bębenkowe, które pozwalają gwałtownie zahamować. Przy dłuższym użytkowaniu, np. podczas zjazdu, komponenty te bardzo szybko się jednak przegrzewają, przez co nie tylko tracą na skuteczności, ale i mogą doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. W przypadku retardera można zapomnieć o przegrzewaniu, gdyż zwalniacz ten działa na innych zasadach - w zależności od rodzaju konstrukcji.
Rodzaje retarderów
Skoro wyjaśniliśmy już co to jest retarder, to następnie przejdziemy do rodzajów oraz konstrukcji tych zwalniaczy. Na rynku można wyróżnić:
• retardery elektromagnetyczne - hamulce górskie tego typu (najbardziej doceniane na trasach pochyłych) działają dzięki prądnicy oraz silnikowi elektrycznemu. Dzięki wytworzonej energii retarder elektromagnetyczny skutecznie ogranicza obroty silnika,
• retardery hydrokinetyczne - uruchamia się je specjalnym sprzęgłem, za pomocą którego zwalniacz wpływa na wał napędowy,
• retardery silnikowe - ich sposób działania jest bardzo prosty. Dzięki temu, że zwalniacze są montowane zaraz na wylocie silnika, to wykorzystują one do pracy ciśnienie spalin.
Wyjaśniliśmy już jak działa retarder oraz dlaczego odgrywa on tak ważną funkcję podczas długotrwałego hamowania. Dzięki temu, że zwalniacz nie działa na zasadzie tarcia klocków oraz tarcz, to nie wytwarza wysokich temperatur, które mogłyby uszkodzić komponenty. Zamiast tego retardery, tak zwane hamulce górskie, wykorzystują układ chłodzenia. Rodzaje retarderów są różne, dzięki czemu tego rodzaju części do samochodów ciężarowych można dobierać względem własnych potrzeb.
Zalety korzystania z retardera
Wiedząc już co to jest retarder, jak działa oraz jak jest skonstruowany, można przejść do jego zalet. Należy tu wspomnieć między innymi o:
• mniejszej eksploatacji innych elementów (mowa tu o standardowych hamulcach),
• wysokim momencie hamowania samochodu ciężarowego (nawet wtedy, kiedy są niskie obroty silnika),
• całkowicie innym komforcie jazdy, zwłaszcza na terenach, gdzie są liczne wzniesienia.
Jak widać hamulec górski to nieodłączny przyjaciel kierowców ciężarówek, a także firm transportowych. Dzięki wielu rodzajom retarderów jest także między czym wybierać. Lamiro24, jako producent komponentów, również zapewnia duży wybór komponentów, wśród których znajdują się części DAF, części MAN, części IVECO, czy też części Mercedes.
Więcej w tej kategorii
- Przewodnik zakupowy: używane samochody dostawcze do 3,5 T
- Historia i ewolucja samochodów dostawczych: Od pierwszych pojazdów do współczesnych rozwiązań
- Tanie samochody dostawcze: kompletny przewodnik dla Twojej firmy
- Klimatyzacja postojowa: klucz do komfortu w twoim pojeździe
- Jak dokręcać koła w ciężarówce - Zalecana siła i procedura
Komentarze
Skomentuj