Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych

Opublikowany przez: lamiro24 In: On: Comment: 0 Hit: 1494

Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych, podobnie jak w osobowych, pełnią niezwykle ważną funkcję, gdyż to właśnie one w dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze. Hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy itd. - do czego służą i za co są odpowiedzialne? Opowiemy o tym w poniższym tekście. 

Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych, podobnie jak w osobowych, pełnią niezwykle ważną funkcję, gdyż to właśnie one w dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze. Hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy itd. - do czego służą i za co są odpowiedzialne? Opowiemy o tym w poniższym tekście. 

Jakie hamulce są w ciężarówkach - układ hamulcowy

Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych znacznie różnią się od tych, które wykorzystywane są w osobowych autach - jest tak nie bez przyczyny! Ciężarówki to pojazdy duże, ciężkie, a także mniej zwrotne, przez co w razie ewentualnej awarii stanowią spore zagrożenie na drodze. Właśnie dlatego hamulce w tirach działają na zasadzie pneumatycznego układu hamulcowego, zwanego również powietrznym. Dla porównania - w pojazdach osobowych wykorzystywany jest hydrauliczny układ hamulcowy.  

Pneumatyczny układ hamulcowy nie byłby tak skuteczny, gdyby nie takie elementy jak:

 • specjalne siłowniki, 

 • zbiorniki ze sprężonym powietrzem, 

 • zawory, a w tym przeciążeniowe, sterujące i zwrotne.

Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych

Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych mają różne funkcje i kilka podstawowych zadań - wesprzeć kierowcę, zapewnić mu bezpieczeństwo i dać pełną kontrolę nad pojazdem. Ze względu na konstrukcję i rolę wyróżnia się:

 • hamulec zasadniczy, tak zwany roboczy - jest to podstawowy hamulec w samochodach ciężarowych, który obsługiwany jest za pomocą pedała. Wciskając go kierowca jest w stanie spowolnić pojazd, a także go zatrzymać, 

 • hamulec pomocniczy - zwany jest on również awaryjnym. Z chwilą, kiedy hamulec roboczy ulega awarii, z pomocą kierowcy przychodzi hamulec pomocniczy,

 • hamulec postojowy - jak sama nazwa na to wskazuje zadaniem hamulca postojowego jest utrzymanie pojazdu w bezruchu zarówno na prostej drodze, jak i na pochyłej nawierzchni (poziom nachylenia może wynosić od 15% do 20%). Tego typu hamulce w tirach uruchamia się ręcznie za pomocą dźwigni, znajdującej się koło kierownicy,

 • hamulec dodatkowy - poza hamulcem postojowym, zasadniczym oraz pomocniczym wyróżniamy hamulec dodatkowy, dzięki któremu kierowca jest w stanie utrzymać stałą prędkość i ewentualnie ją zmniejszać. W jego przypadku czas hamowania jest długotrwały, dzięki czemu sprawdza się on w szczególności na odcinkach z mocnym spadkiem. 

Zalety hamulców pneumatycznych 

Zarówno hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy, jak i hamulec dodatkowy działają niezależnie od siebie, dzięki czemu w przypadku ewentualnej awarii kierowca nie traci panowania nad pojazdem. 

Mówiąc o zaletach pneumatycznych układów hamulcowych w samochodach ciężarowych trzeba wspomnieć, że:

 • do użycia tego typu hamulców w samochodach ciężarowych nie trzeba używać dużej siły.

Jeżeli poszukujesz jakiegoś komponentu do swojego pojazdu, to koniecznie odwiedź nasz sklep z częściami do samochodów ciężarowych, w którym możesz liczyć na produkty wysokiej jakości i w atrakcyjnych cenach. Zapewniamy szybką wysyłkę, a także służymy merytorycznym wsparciem w chwili, kiedy pojawią się wątpliwości co do zakupu - nasi konsultanci odpowiedzą na każde pytanie! 

Komentarze

Skomentuj

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień