Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych
Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych, podobnie jak w osobowych, pełnią niezwykle ważną funkcję, gdyż to właśnie one w dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze. Hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy itd. - do czego służą i za co są odpowiedzialne? Opowiemy o tym w poniższym tekście.
Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych, podobnie jak w osobowych, pełnią niezwykle ważną funkcję, gdyż to właśnie one w dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo na drodze. Hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy itd. - do czego służą i za co są odpowiedzialne? Opowiemy o tym w poniższym tekście.
Jakie hamulce są w ciężarówkach - układ hamulcowy
Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych znacznie różnią się od tych, które wykorzystywane są w osobowych autach - jest tak nie bez przyczyny! Ciężarówki to pojazdy duże, ciężkie, a także mniej zwrotne, przez co w razie ewentualnej awarii stanowią spore zagrożenie na drodze. Właśnie dlatego hamulce w tirach działają na zasadzie pneumatycznego układu hamulcowego, zwanego również powietrznym. Dla porównania - w pojazdach osobowych wykorzystywany jest hydrauliczny układ hamulcowy.
Pneumatyczny układ hamulcowy nie byłby tak skuteczny, gdyby nie takie elementy jak:
• specjalne siłowniki,
• zbiorniki ze sprężonym powietrzem,
• zawory, a w tym przeciążeniowe, sterujące i zwrotne.
Rodzaje hamulców w samochodach ciężarowych
Układy hamulcowe w samochodach ciężarowych mają różne funkcje i kilka podstawowych zadań - wesprzeć kierowcę, zapewnić mu bezpieczeństwo i dać pełną kontrolę nad pojazdem. Ze względu na konstrukcję i rolę wyróżnia się:
• hamulec zasadniczy, tak zwany roboczy - jest to podstawowy hamulec w samochodach ciężarowych, który obsługiwany jest za pomocą pedała. Wciskając go kierowca jest w stanie spowolnić pojazd, a także go zatrzymać,
• hamulec pomocniczy - zwany jest on również awaryjnym. Z chwilą, kiedy hamulec roboczy ulega awarii, z pomocą kierowcy przychodzi hamulec pomocniczy,
• hamulec postojowy - jak sama nazwa na to wskazuje zadaniem hamulca postojowego jest utrzymanie pojazdu w bezruchu zarówno na prostej drodze, jak i na pochyłej nawierzchni (poziom nachylenia może wynosić od 15% do 20%). Tego typu hamulce w tirach uruchamia się ręcznie za pomocą dźwigni, znajdującej się koło kierownicy,
• hamulec dodatkowy - poza hamulcem postojowym, zasadniczym oraz pomocniczym wyróżniamy hamulec dodatkowy, dzięki któremu kierowca jest w stanie utrzymać stałą prędkość i ewentualnie ją zmniejszać. W jego przypadku czas hamowania jest długotrwały, dzięki czemu sprawdza się on w szczególności na odcinkach z mocnym spadkiem.
Zalety hamulców pneumatycznych
Zarówno hamulec postojowy, zasadniczy, pomocniczy, jak i hamulec dodatkowy działają niezależnie od siebie, dzięki czemu w przypadku ewentualnej awarii kierowca nie traci panowania nad pojazdem.
Mówiąc o zaletach pneumatycznych układów hamulcowych w samochodach ciężarowych trzeba wspomnieć, że:
• do użycia tego typu hamulców w samochodach ciężarowych nie trzeba używać dużej siły.
Jeżeli poszukujesz jakiegoś komponentu do swojego pojazdu, to koniecznie odwiedź nasz sklep z częściami do samochodów ciężarowych, w którym możesz liczyć na produkty wysokiej jakości i w atrakcyjnych cenach. Zapewniamy szybką wysyłkę, a także służymy merytorycznym wsparciem w chwili, kiedy pojawią się wątpliwości co do zakupu - nasi konsultanci odpowiedzą na każde pytanie!
Więcej w tej kategorii
- Przewodnik zakupowy: używane samochody dostawcze do 3,5 T
- Historia i ewolucja samochodów dostawczych: Od pierwszych pojazdów do współczesnych rozwiązań
- Tanie samochody dostawcze: kompletny przewodnik dla Twojej firmy
- Klimatyzacja postojowa: klucz do komfortu w twoim pojeździe
- Jak dokręcać koła w ciężarówce - Zalecana siła i procedura
Komentarze
Skomentuj