Jak opisać wydruk z tachografu?

Opublikowany przez: lamiro24 In: On: Comment: 0 Hit: 832

Przepisowa jazda, sprawny pojazd i odpowiednio długie przerwy - jest to sprawdzony przepis na to, jak zachować bezpieczeństwo na drodze. Jak opisać wydruk z tachografu, aby dopełnić formalności na skutek popełnienia wykroczenia? Zagadnienie to jest na tyle istotne, że dotyczy większości kierowców, którzy prowadzą pojazdy o masie całkowitej, przekraczającej 3,5 tony (są to najczęściej autobusy i ciężarówki). Kiedy robimy wydruk z tachografu? Jak opisać wydruk tacho? W tym artykule skupimy się na tych zagadnieniach. 

Przepisowa jazda, sprawny pojazd i odpowiednio długie przerwy - jest to sprawdzony przepis na to, jak zachować bezpieczeństwo na drodze. Jak opisać wydruk z tachografu, aby dopełnić formalności na skutek popełnienia wykroczenia? Zagadnienie to jest na tyle istotne, że dotyczy większości kierowców, którzy prowadzą pojazdy o masie całkowitej, przekraczającej 3,5 tony (są to najczęściej autobusy i ciężarówki). Kiedy robimy wydruk z tachografu? Jak opisać wydruk tacho? W tym artykule skupimy się na tych zagadnieniach. 

Czym jest tachograf i w jakim celu został stworzony?

Na wielu stronach często można natknąć się na zapytania typu: jak opisać wydruk z tachografu o przekroczenie czasu? Jak dokonać prawidłowego odczytu, czy też jak uniknąć kary po złamaniu przepisów? Są to oczywiście zagadnienia bardzo istotne, zacznijmy jednak od początku - czym jest tachograf?

Tachograf to w skrócie niewielkich rozmiarów urządzenie, dzięki któremu można sprawdzić jak w określonym przedziale czasu funkcjonował pojazd. Da się np. odczytać:

 • ilość przebytych kilometrów,

 • prędkość, z jaką poruszał się pojazd,

 • czas odpoczynku, postoje.

Zanim przejdziemy do tego, jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, wspomnimy jeszcze o tym, kto taki wydruk zazwyczaj robi:

 • kierowcy pojazdu (kiedy ich karta kierowcy została uszkodzona lub skradziona, lub też kiedy chcą skorzystać z ART. 12/561/2006 WE), 

 • inspektorzy podczas kontroli (podczas kontroli ITD), 

 • pracownicy serwisów,

 • pracodawcy. 

Rodzaje wydruków z tachografu

Będąc zawodowym kierowcom warto wiedzieć jak opisać wydruk z tachografu, aby w sytuacjach, gdy wyniknie taka konieczność, uniknąć np. kar, które można otrzymać za przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy.

Jeżeli chodzi o tachograf to wyróżnia się kilka odczytów. Mogą one być:

 • dzienne - wykonane z karty kierowcy lub pojazdu,

 • ze zdarzenia i zakłócenia - z karty kierowcy lub z pojazdu,

 • z przekroczenia prędkości,  

 odczytem z danych technicznych tachografu.

Co mówią przepisy o przekroczeniu czasu pracy?

Nie bez powodu wielu kierowców chce się dowiedzieć, jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu pracy. Przepisy unijne oraz ustawy krajowe dobrze wyglądają na papierze i pozwalają zachować bezpieczeństwo na drodze. I nie ma tu wątpliwości, że wypoczęty kierowca, to bardziej skupiony kierowca. Realia zastane na drodze są jednak często nie do przewidzenia.

Zanim przejdziemy do tego, jak poprawnie opisać wydruk z tachografu, przedstawimy obowiązujący czas pracy kierowcy dla:

 • 9 godzin. W tym przypadku można wyróżniać trzy podejścia:

   • 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy,

   • 2 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 2 h jazdy,

  • 2 h jazdy - 15 min przerwy - 2 h i 30 min jazdy - 30 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy

 • dla 10 godzin podział wygląda następująco - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 1 h jazdy.

Tutaj należy zaznaczyć, że podany czas na odpoczynek to minimum, do którego musi zastosować się kierowca. W razie potrzeby można, a nawet trzeba go wydłużyć. 

Co jednak zrobić w sytuacjach, kiedy np. pojazd trzeba przestawić w trakcie postoju lub też nie znalazło się na czas miejsca postojowego? Informacji na ten temat należy szukać w art. 12, rozporządzeniu  561/2006:

“Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.”

Jak opisać wydruk z tachografu? Jak uniknąć kary za naruszenie przepisów?

Po zapoznaniu się z wszystkimi najważniejszymi informacjami można w końcu przejść do tego, jak opisać wydruk z tachografu w oparciu dodatkowo o pakiet mobilności. 

Przede wszystkim, jeżeli nie wiesz jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, to zdaj sobie sprawę z tego, że zawsze trzeba postawić na pełen, wiarygodny opis wydarzenia, który należy umieścić z tyłu wydruku (zawsze jest tam sporo miejsca). Warto postawić na szczegółowe informacje, łącznie z opisem zaistniałego zdarzenia. Zatem jak opisać wydruk tacho? Np:

 • zawsze trzeba podać powód wykroczenia, np. konieczność znalezienia miejsca postojowego, przestawienia pojazdu w celu, np. zabezpieczenia ładunku itd.,

 • zawsze należy wskazać przyczynę, która zmusiła do podjęcia takiej a nie innej decyzji, np. zakorkowana droga z powodu wypadku, niesprzyjające warunki atmosferyczne, brak dostępnego miejsca parkingowego itd.

Co należy napisać na odwrocie wydruku z tachografu?

Już mniej więcej wiesz, jak poprawnie opisać wydruk z tachografu. Na jego odwrocie muszą się znaleźć takie informacje jak:

 • gdzie i o której godzinie doszło do wykroczenia,

 • do jakiego wykroczenia doszło,

 • co spowodowało wykroczenie,

 • dopisek: ART. 12/561/2006 WE (rozpoznawalny jest on we wszystkich krajach należących do Wspólnoty Europejskiej),

 • podpis kierowcy. 

Gdzie i jak zastosować ART. 12/561/2006 WE?

Aby uniknąć kary za wykroczenie należy zaraz po zajściu pobrać wydruk z tachografu, a następnie na jego odwrocie opisać całe zdarzenie. Czy w związku z tym trzeba codziennie robić wydruki z tachografu cyfrowego? Nie ma takiej konieczności. Wystarczy robić to w przypadkach, które zostały opisane w niniejszym artykule. 

Już wiesz jak opisać wydruk z tachografu cyfrowego po przekroczeniu czasu pracy oraz w innych przypadkach. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane - wymaga jedynie od kierowcy szczegółowego opisu zdarzenia. 

Jeżeli poszukujesz wytrzymałych i wysokiej jakości części do samochodów ciężarowych to koniecznie odwiedź nasz sklep, gdzie znajdują się różne akcesoria, a w tym rolki.

Komentarze

Skomentuj

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień