Jak opisać wydruk z tachografu?
Przepisowa jazda, sprawny pojazd i odpowiednio długie przerwy - jest to sprawdzony przepis na to, jak zachować bezpieczeństwo na drodze. Jak opisać wydruk z tachografu, aby dopełnić formalności na skutek popełnienia wykroczenia? Zagadnienie to jest na tyle istotne, że dotyczy większości kierowców, którzy prowadzą pojazdy o masie całkowitej, przekraczającej 3,5 tony (są to najczęściej autobusy i ciężarówki). Kiedy robimy wydruk z tachografu? Jak opisać wydruk tacho? W tym artykule skupimy się na tych zagadnieniach.
Przepisowa jazda, sprawny pojazd i odpowiednio długie przerwy - jest to sprawdzony przepis na to, jak zachować bezpieczeństwo na drodze. Jak opisać wydruk z tachografu, aby dopełnić formalności na skutek popełnienia wykroczenia? Zagadnienie to jest na tyle istotne, że dotyczy większości kierowców, którzy prowadzą pojazdy o masie całkowitej, przekraczającej 3,5 tony (są to najczęściej autobusy i ciężarówki). Kiedy robimy wydruk z tachografu? Jak opisać wydruk tacho? W tym artykule skupimy się na tych zagadnieniach.
Czym jest tachograf i w jakim celu został stworzony?
Na wielu stronach często można natknąć się na zapytania typu: jak opisać wydruk z tachografu o przekroczenie czasu? Jak dokonać prawidłowego odczytu, czy też jak uniknąć kary po złamaniu przepisów? Są to oczywiście zagadnienia bardzo istotne, zacznijmy jednak od początku - czym jest tachograf?
Tachograf to w skrócie niewielkich rozmiarów urządzenie, dzięki któremu można sprawdzić jak w określonym przedziale czasu funkcjonował pojazd. Da się np. odczytać:
• ilość przebytych kilometrów,
• prędkość, z jaką poruszał się pojazd,
• czas odpoczynku, postoje.
Zanim przejdziemy do tego, jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, wspomnimy jeszcze o tym, kto taki wydruk zazwyczaj robi:
• kierowcy pojazdu (kiedy ich karta kierowcy została uszkodzona lub skradziona, lub też kiedy chcą skorzystać z ART. 12/561/2006 WE),
• inspektorzy podczas kontroli (podczas kontroli ITD),
• pracownicy serwisów,
• pracodawcy.
Rodzaje wydruków z tachografu
Będąc zawodowym kierowcom warto wiedzieć jak opisać wydruk z tachografu, aby w sytuacjach, gdy wyniknie taka konieczność, uniknąć np. kar, które można otrzymać za przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy.
Jeżeli chodzi o tachograf to wyróżnia się kilka odczytów. Mogą one być:
• dzienne - wykonane z karty kierowcy lub pojazdu,
• ze zdarzenia i zakłócenia - z karty kierowcy lub z pojazdu,
• z przekroczenia prędkości,
odczytem z danych technicznych tachografu.
Co mówią przepisy o przekroczeniu czasu pracy?
Nie bez powodu wielu kierowców chce się dowiedzieć, jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu pracy. Przepisy unijne oraz ustawy krajowe dobrze wyglądają na papierze i pozwalają zachować bezpieczeństwo na drodze. I nie ma tu wątpliwości, że wypoczęty kierowca, to bardziej skupiony kierowca. Realia zastane na drodze są jednak często nie do przewidzenia.
Zanim przejdziemy do tego, jak poprawnie opisać wydruk z tachografu, przedstawimy obowiązujący czas pracy kierowcy dla:
• 9 godzin. W tym przypadku można wyróżniać trzy podejścia:
• 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy,
• 2 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 2 h jazdy,
• 2 h jazdy - 15 min przerwy - 2 h i 30 min jazdy - 30 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy
• dla 10 godzin podział wygląda następująco - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 4 h i 30 min jazdy - 45 min przerwy - 1 h jazdy.
Tutaj należy zaznaczyć, że podany czas na odpoczynek to minimum, do którego musi zastosować się kierowca. W razie potrzeby można, a nawet trzeba go wydłużyć.
Co jednak zrobić w sytuacjach, kiedy np. pojazd trzeba przestawić w trakcie postoju lub też nie znalazło się na czas miejsca postojowego? Informacji na ten temat należy szukać w art. 12, rozporządzeniu 561/2006:
“Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.”
Jak opisać wydruk z tachografu? Jak uniknąć kary za naruszenie przepisów?
Po zapoznaniu się z wszystkimi najważniejszymi informacjami można w końcu przejść do tego, jak opisać wydruk z tachografu w oparciu dodatkowo o pakiet mobilności.
Przede wszystkim, jeżeli nie wiesz jak prawidłowo opisać wydruk z tachografu, to zdaj sobie sprawę z tego, że zawsze trzeba postawić na pełen, wiarygodny opis wydarzenia, który należy umieścić z tyłu wydruku (zawsze jest tam sporo miejsca). Warto postawić na szczegółowe informacje, łącznie z opisem zaistniałego zdarzenia. Zatem jak opisać wydruk tacho? Np:
• zawsze trzeba podać powód wykroczenia, np. konieczność znalezienia miejsca postojowego, przestawienia pojazdu w celu, np. zabezpieczenia ładunku itd.,
• zawsze należy wskazać przyczynę, która zmusiła do podjęcia takiej a nie innej decyzji, np. zakorkowana droga z powodu wypadku, niesprzyjające warunki atmosferyczne, brak dostępnego miejsca parkingowego itd.
Co należy napisać na odwrocie wydruku z tachografu?
Już mniej więcej wiesz, jak poprawnie opisać wydruk z tachografu. Na jego odwrocie muszą się znaleźć takie informacje jak:
• gdzie i o której godzinie doszło do wykroczenia,
• do jakiego wykroczenia doszło,
• co spowodowało wykroczenie,
• dopisek: ART. 12/561/2006 WE (rozpoznawalny jest on we wszystkich krajach należących do Wspólnoty Europejskiej),
• podpis kierowcy.
Gdzie i jak zastosować ART. 12/561/2006 WE?
Aby uniknąć kary za wykroczenie należy zaraz po zajściu pobrać wydruk z tachografu, a następnie na jego odwrocie opisać całe zdarzenie. Czy w związku z tym trzeba codziennie robić wydruki z tachografu cyfrowego? Nie ma takiej konieczności. Wystarczy robić to w przypadkach, które zostały opisane w niniejszym artykule.
Już wiesz jak opisać wydruk z tachografu cyfrowego po przekroczeniu czasu pracy oraz w innych przypadkach. Wbrew pozorom nie jest to skomplikowane - wymaga jedynie od kierowcy szczegółowego opisu zdarzenia.
Jeżeli poszukujesz wytrzymałych i wysokiej jakości części do samochodów ciężarowych to koniecznie odwiedź nasz sklep, gdzie znajdują się różne akcesoria, a w tym rolki.
Więcej w tej kategorii
- Przewodnik zakupowy: używane samochody dostawcze do 3,5 T
- Historia i ewolucja samochodów dostawczych: Od pierwszych pojazdów do współczesnych rozwiązań
- Tanie samochody dostawcze: kompletny przewodnik dla Twojej firmy
- Klimatyzacja postojowa: klucz do komfortu w twoim pojeździe
- Jak dokręcać koła w ciężarówce - Zalecana siła i procedura
Komentarze
Skomentuj